onsdag 19 mars 2014

Fröknäcke för stugliv


Jag fick tipset från Tre-tjejer-i-köket-Elin - En knäckemix från Ewalie som lätt skulle ge ett gott, knaprigt och nyttigt fröknäcke.

Knäckemix inhandlades från glutenfri-hyllan på en mer välsorterad mataffär. Själva bakningen var lite meckig. Mixen blandades med vatten och lite olja och fick sedan stå i kylskåpet och svälla över dagen. Sedan breddes den med hjälp av en slickepott ut tunt på två plåtar med bakplåtspapper. Mina plåtar var nog lite för små, ett tips är att det ska vara ett riktigt tunt lager.

Dags för kryddning. På paketet fanns förslag på kanel, chili och jag vet inte allt. Jag ville hålla mitt knäcke ganska neutralt så jag valde att bara strössla flingsalt på. Nästa gång testar jag nog anis/fänkål eller kanske kummin.

Sedan gräddades plåtarna i 15 minuter, togs ut ur ugnen, bakplåtspappret togs bort och knäcket klipptes i bitar. Slutligen in i ugnen igen för färdiggräddning på lägre temperatur. För att grädda två plåtar i en vanlig gammal ugn, utan varmluftsfunktion, tog detta sin lilla tid.

Men resultatet blev väldigt gott. Underbar konsistens och god smak. Bra att äta bara som de var, som en  nyttig ersättning till chips, men också gott med pålägg, t ex smakrik hårdost eller mögelost. Kan tänka mig att de också kan vara perfekta att dippa i  någon röra, men om jag ska göra det måste jag baka en ny omgång för den första är snart uppäten!

Förutom att fröknäckebitarna smakade gott hade de dessutom fördelen att vara mättande på ett annat sätt än vanliga kex eller knäcke. Det, i kombination med nyttigheten är perfekt för mig nu på landet eftersom jag inte alltid orkar laga mig någon middag.

Det enda i mixen som jag är lite tveksam till är solrosfrön. För mina smaklökar är solrosfrön väldigt beskt. De blir bättre som rostade/tillagade, men jag gillar andra frön bättre.

Jag kan därför tänka mig att göra en egen fröknäckeblandning, utan solrosfrön, men kanske med någon typ av hackade nötter eller mandel?

5 kommentarer:

Hanna sa...

Det låter gott!

Kim sa...

Bäst för knäcket att det blir riktigt jävla gott om man ska behöva vänta på det så länge ;)
Bara flingsalt brukar vara den bästa brödkryddan.

Fröken Dill sa...

Hanna, jag hade väntat mig ett gott bröd, men blev faktiskt överraskad.
Kim; ja, lite maxat var det - funkar bäst att baka på helgen och när man köper en mix vill man ju att det ska gå snabbt...

Elin sa...

Kul att du gillade! har en ny påse i skåpet som väntar, det kräver ju lite planering med gräddningen. jag kan varmt rekommendera flingsaltochrosmarinkombon :)

Fröken Dill sa...

Har redan två påsar till inhandlade (rabatt om man köper 2 + insikt att jag inte orkar baka själv i mitt nuvarande halvt ofrivilliga stugliv). Rosmarinplanta har jag dock, som nogsamt skyddas från frosten, så det låter intressant!