lördag 29 mars 2014

Gårdagens skaldjursfest...


...med bubbel i glasen fastnade inte på bild eftersom mörkret fallit över byn när vi festade loss på pinfärsk krabba direkt från västkusten. Jag gillar min skaldjursbil SÅ mycket! Jag hade också beställt ett kilo krabbklor för lite andra experiment framöver.

Jag måste visa en av klorna, den mest GIGANTISKA krabbklo jag någonsin sett. Jag hade ingen tändsticksask, men ett värmeljus kanske kan fungera bra som jämförelse? Den klon måste ju ha suttit på en riktig monsterkrabba!

Så fort som temperaturen ute i pergolan blir dräglig ska jag bege mig ut och koka skaldjursfond. Det är ett bra utomhusprojekt om man inte vill ha hela huset inpyrt med skaldjursdoft.

En annan idé är att jag ska försöka göra sån där god majonäsig, lite stark krabbröra som man får på sushi. När J och jag delar på en stor sushi är just den biten med krabbröra en som vi nästan slåss om. Någon som har ett recept att dela med sig av?

3 kommentarer:

tant_kajsakarin sa...

Oj, Den krabban skulle jag inte vilja möta i en mörk gränd...
Hoppas den smakar

Postgårdsromantik sa...

Helt plötsligt blev jag sugen på skaldjur och champagne sådär i största allmänhet! Kanske blir tillfälle nästa helg? Mycket fina bilder på din blogg, Dill! Fast det är vi ju bortskämda med vid det här laget....

/Anders i Postgården

Fröken Dill sa...

Kajsakarin; jag visste inte att de KUNDE bli så stora!
Anders; tack snälla för fotoberöm. Alltid svårt med plåtning, men nu stundar en tid när man, i alla fall teoretiskt kan få bra ljus att fota i. Fast inte idag - Grått, grått...