söndag 23 mars 2014

Vårmiddag - varmrökt kyckling, ramslökscrème och rostad potatissallad med primörer



 I fredags kom J hem med en massa lyxiga saker inhandlade på Cajsa Warg. Det var italiensk salami, citroninlagda fiskar (ansjovis?), buffelmozzarella och gigantiska röd-gröna skrynkliga tomater.  En hel del av detta hamnade på våra goda fredagspizzor, men kvar i kylen blev av någon anledning ramslökscrèmen.

Jag ÄLSKAR ramslök och snart tror jag att säsongen är den rätta för att jag ska kunna plocka den själv på mitt hemliga ställe. Tills dess var det inte dumt att avnjuta den i Cajsa Wargs tappning. (Nedan har jag, baserat på innehållsförteckningen, försökt lista ut receptet.)

Det var lördagskväll, vår i luften och J hade just hämtat varmröken från sitt förvar i förrådet i stan. Vi hade en gigantisk färsk kyckling från Hagby gård och inspirerad av ett recept på potatissallad i senaste "Elle Mat och Vin" hade jag köpt ett gäng goda primörer: färskpotatis, små späda lökar och röda knubbiga rädisor med blast. Årets första rosévin hade också inköpts.

När man ska varmröka är det en stor fördel med en rök, men det går också bra att använda en stor klotgrill med lock. Lägg rökspån i blöt. Fyll grillens ena halva med briketter och tänd. När glöden är jämn, lägg blöta rökspån på de glödande kolen och placera det som ska rökas på gallret ovan den del av grillen där det inte är glöd under. Stäng locket. Nedre spjället ska vara ungefär halvöppet och det övre helt öppet. Det tar lite drygt 2 timmar att varmröka en hel, rejält stor kyckling. Ett tips som vi inte själva följde, men som vi definitivt kommer att göra nästa gång är att rimma kycklingen i saltlag något dygn innan den röks.


Varmrökt kyckling, ramslökscrème och rostad potatissallad med primörer, 2 port + massa extra kyckling

1 kyckling
1 liten knippa färsk rosmarin
1 liten knippa färsk timjan
5 vitlöksklyftor
4 msk smör
salt och svartpeppar
rivet skal från 1 citron

8 små färskpotatisar
1 knippa rädisor med blast
3 små späda lökar
smör att steka i
salt och svartpeppar
italiensk salladskrydda
1 tsk dijonsenap
2 msk olivolja
1 msk pressad citron

1 liten knippa ramslök
1/2 gul lök
smör
1 msk vitt vin
1 dl smetana eller crème fraiche
1/2 dl rapsolja
äppelcidervinäger
salt

Hacka rosmarin, timjan och vitlök fint. Riv citronskalet fint. Mosa med smöret. Salta och peppra. Fördela hälften av blandningen under skinnet på kycklingen. Den andra hälften penslas på fågelns utsida (kan behöva smältas lite först).

Tillaga kycklingen i varmröken. Det bästa är att låta filéerna gå till en temperatur av 72 grader. Skära bort dessa och låta resten av fågeln gå tills temperaturen i lårköttet intill benet är ca 80 grader.

Koka de små potatisarna, men låt dem inte bli för mjuka. Skär i halvor. Ansa löken. Ta hand om blasten, skär fint. Låt lökarna koka några minuter. Skölj rädisorna i kallt vatten. Skär sav blasten, men spara den. Halvera rädisorna.

Hetta upp smöret i pannan. Fräs potatis, lök och rädisor tills de får fin färg. Tillsätt rädisblasten sista halva minuten. Blanda med lökblasten. Vispa samman senap, olja och pressad citron. Krydda med salt, svartpeppar och italiensk salladskrydda. Slå dressingen över potatissalladen och blanda runt.

Skala och finhacka löken. Finhacka ramslöksbladen. Fräs den gula löken i smör utan att den tar färg. Tillsätt vin och låt koka in. Ta pannan från värmen och tillsätt ramslök och smetana. Vispa i oljan först droppvis och smaka av med vinäger och salt.

Njut av din favoritdel av kycklingen i tunna skivor med potatissallad och ramslökscrème.


7 kommentarer:

Kim sa...

Snacka om vårigt! Härligt!

Fröken Dill sa...

Så fort solen tittar fram så får man vårfnatt! Fast det kanske är lite för tidigt? Eller, vad fasen, bättre att glädjas idag och så får man helt enkelt ta de bakslag som kommer innan värmen kommer på allvar!

Matarkivet sa...

Så härligt gott detta låter! Jag är en riktig sucker för ramslök ;-) Kram

Mårtenssons kök sa...

Låter som godsaker helt i vår stil.
Rimmar kycklingen gör vi nästan alltid när vi tillagar en hel en, det blir oerhört saftigt och gott. Men att röka kycklingen har vi aldrig testat, kul att kunna göra det själv. Däremot röker vi gärna hemmagjorda korvar och någon fisk ibland, precis vad vår lilla grill/rök räcker till:)

Fröken Dill sa...

Matarkivet; en härlig ramslökssäsong börjar nu!
Mårtenssons; kan rekommendera varmrökt kyckling. Allra godast blev den första gången jag tillagade den. Vi har inte kunnat upprepa tricket, vilket det nu var, från den gången, men det gör inget för den blir alltid suverän ändå. Nästa gång ska jag rimma och dessutom tillsätta lite kryddor i rimlagen.

Remsan sa...

Oh my... Ser helt ljuvligt ut! Hanna (Matarkivet) skickade mig ramslök från Skåne förra året efter att jag fallit för smaken på en restsurang. Till min lycka hittade jag i min matbutik krukor med ramslök som jag nu har planterat. Wihoo! Nu kan vi njuta varje år.

Kinna Jonsson sa...

Ramslökscreme låter så gott! Bra att jag har lite ramslök i kylen och kan prova. =)