torsdag 10 april 2014

Godis - kanderade violer


Mina kanderade doftvioler blev riktigt bra! Inte så snygga kanske, men väldigt goda med tydlig violsmak. Det blev lite mycket socker, hade nog varit bra med sånt där extra finkornigt socker som jag har för mig finns. Florsocker testade jag också, men det blev däremot inte bra.


Kanderade violer

2 dl doftviolblommor
1 äggvita
2 dl socker, gärna finkornigt

Häll upp hälften av sockret i en skål (det kommer att bli rätt kladdigt, bättre att köra i två omgångar). Vispa äggvitan med en gaffel så att den blir lite lagom skummig. Doppa några violer i taget i äggvitan. Jag vände dem försiktigt runt med en gaffel, men har man tålamod blir det nog ännu bättre att pensla på äggvita med en mårdhårspensel. Rulla violerna i socker och lägg upp luftigt på bakplåtspapper eller gallren på en torkapparat. Jag torkade i en sådan eftersom vädret och min stuga var fuktiga, men vid fint och torrt väder kan de torkas någon eller ett par dagar i rumstemperatur.

Jag tänker nog använda mitt nya violgodis som dekoration på någon påskdessert om det inte går åt innan dess.

Inga kommentarer: