tisdag 15 april 2014

Ramslökspesto


Jag älskar spagetti carbonara och äter det nästan en gång i veckan. Om jag får välja lagar jag den väldigt enkelt -  al dente-kokt tagliatelle, knaperstekt bacon/skinka/pancetta/rökt sidfläsk, färskriven parmesan, äggula och nymald svartpeppar på toppen.

Pancettan är det godaste och lyxigaste av de olika köttillbehören, men smartast är rökt sidfläsk i tärningar. Till skillnad från bacon brukar man kunna hitta sidfläsk som är rökt på riktigt och inte, som de flesta baconsorter, bara blivit smaksatt med rökarom. En stor fördel är att sidfläskbiten håller länge i kylskåpet. Rätt förvarad i inte alltför tät förpackning (aluminiumfolie är bra) kan den hålla i flera veckor!

Nu kan det ändå bli lite enformigt att äta samma rätt så ofta varför jag är glad att jag kommit på den ultimata säsongsanpassningen - dressa pastan med en härlig ramslökspesto! (Funkar säkert med basilikapesto också, det ska jag göra när ramslökssäsongen är  slut.)


Ramslökspesto, 4 port

1 knippa ramslöksblad, sköljda och grovt skurna
50 g pinjenötter
50 g parmesanost
1 dl olivolja
1 klyfta vitlök
salt och nymald svartpeppar

Mixa ingredienserna och späd med lite vatten om konsistensen blir för tjock.

5 kommentarer:

Postgårdsromantik sa...

Det enkla är ofta det goda! Det är väl delvis därför Italieninspirerade rätter är så lockande att göra.

Glad Påsk, Fröken Dill!!

önskar
de däringa människorna i Postgården

Fröken Dill sa...

Mmmm - Italien. Syrran nyss hemkommen från Rom.

Massa, massa glad påsk önskar fröken Dill

Lotta sa...

Vilket fantastiskt tips från carbonaraälskare till en annan. Pesto till såklart! Fast någon annan sort får det väl bli för hur sjutton får man tag på ramslök om man inte hittar själv i skog och mark? Inte brukar det finnas i mataffärerna?

Fröken Dill sa...

Ramslöksställen är lite som svampställen. Man letar och letar och så plötsligt hittar man ett och där finns den goda primören i massor! Nu håller jag också på att försöka etablera plantor på min tomt, men det tar nog lite tid att få upp dem till ett plockbart bestånd. Annars är pesto med basilika underbart och borde inte persiljepesto passa suveränt till carbonara också?

Johanna Bergqvist sa...

Älskar ramslökspesto! Hade med det senaste boxen och gjorde mig en egen på samma gång!
Provade att byta ut pinjenötterna mot hasselnötter och parmesanen mot en getparmesan! Blev himmelskt och så roligt att göra små variationer och hitta nya roliga smakkombinationer :)