måndag 5 maj 2014

Skördepremiär


Skördat har jag gjort länge, av perenna grönsaker och sådant som överlevt vintern, men idag vara det premiär för skörd av årets sådd.

Egentligen är rädisorna lite för små ännu, men jag kunde inte låta bli att ta ett smakprov av de balkongsådda primörerna. När rädisorna är späda kan man dessutom äta blasten också.

Jag har testat många rädissorter genom åren, i alla möjliga färger och former, men favorit är och förblir "French Breakfast". Turligt nog är det dessutom en sort som är ganska lätt att få tag på frön till då flera fröfirmor har den i sina sortiment.

Snygg avlång form och fin rädisröd färg som övergår i vit tipp, krispiga och lagom peppriga om man kan få dem att växa snabbt, vilket är en förutsättning för all rädisodling.

Jag gillar namnet på sorten också, det franska låter lite flärdfullt och så tänker jag mig att man skivar den på ostmackan och njuter till vårfrukosten i trädgården.

Balkongodlingen i lådor är ett smart sätt att få tidiga primörer. Jag sår tidigt på säsongen och om det blir en kall period eller kalla nätter flyttar lådorna in eller täcks över som skydd mot frosten.

Vårsådden av rädisor i kökslanden skedde däremot ovanligt sent, inte förrän igår. Det är antagligen lite för sent. Rädisor ska sås så tidigt som möjligt, annars blir de bara hårda, oätliga och går upp i blom. Möjligen kan man parera genom att se till att de aldrig torkar ut. Annars får man en ny chans igen till sensommaren/hösten. Ett annat tips när det gäller rädisodling är att inte gödsla för mycket och särskilt inte med kväverik gödsel. Då blir det en massa blast men inga rädisor!

Till sist en liten repris av ett kul sätt att servera färska rädisor, hemodlade eller köpta med fräsch blast!

4 kommentarer:

Kim sa...

Det var den sötaste lilla rädisan jag sett! Långt ifrån de runda tråkiga man köper i affären i påse...

Fröken Dill sa...

De hemodlade är bäst, men ibland KAN man ha tur i affären också. Fast det är inget man kan räkna med, tyvärr... Och spännande färger och former kan man bara få vid egen odling.

Remsan sa...

Jag ska försöka så i lådor eller krukor i år för i pallkragarna tar djuren mina rädisor. Roligare att så själv så man kan välja olika sorter. Dessa rädisor, eller liknande dessa blev jag bjuden på i en sallad med rädisor, salladslök och grön sparris (samtliga råa) med en citronolja. Fräscht, krispigt och gott.

Fröken Dill sa...

Rädisor verkar faktiskt bli allra bäst när de är lådodlade... Vilken härlig vårsallad!