söndag 31 augusti 2014

Nyplockad majs med limesmör


Majs är en av de grönsaker som allra snabbast tappar smak efter att man skördat den. Sockerarter förvandlas till kolhydrater och majsen tappar sötma. Därför är det allra godast att äta majs alldeles nyplockad. Om man vill spara den är det bäst att stoppa in majskolvarna direkt i frysen i lufttät plastpåse. De behöver inte förvällas innan.

Idag plockade jag några fina majskolvar på ett självplock och vi njöt av dem kokta till lunch bara någon timme senare. Behöver jag tala om att de var helt underbart söta och goda. Jag brukar äta min majskolv med bara smör och flingsalt, men idag testade vi vispat limesmör till och det var en verkligt god variant.


Kokta majskolvar med vispat limesmör, 2 pers

4 majskolvar
4 msk smör
skal från 1/2 liten lime
lite pressad limejuice
salt och svartpeppar

Ta fram smöret och låt det bli mjukt.

Koka upp en rejäl gryta med vatten. Ta bort blasten från majskolvarna och putsa dem. Koka sakta 15-20 minuter, tills det blir hyfsat lätt att lossa majskornen från kolven.

Vispa smöret fluffigt med finrivet skal från limen, lite pressad limejuice, salt och peppar. Servera till de nykokta majskolvarna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Majskolvar är en favorit, ett tag i mina ungdomens dagar levde jag på det och vegetarisk pizza.

Testa att göra karibiska majskolvar kokat i cocosmjölk, örter och chili- jättegott!

Fröken Dill sa...

Spännande! Ska testa tipset på de majskolvar vi har i frysen. Och kanske, kanske hinner vi förbi självplocket en gång till? Det tillhör verkligen den här säsongens lyx!

Matarkivet sa...

Älskar majs!! Du får testa den Mexikanska majssalladen jag har på bloggen. Receptet kommer från Bon Appetit och den är helt magiskt god. Kram

Fröken Dill sa...

Mexikansk majssallad - låter hur gott som helst. Perfekt, för jag har några goda kolvar kvar i frysen! Tassa tack för tipset!