tisdag 13 oktober 2015

Dukat för träff med jobbets bokcirkel


Igår var det dags för premiärträff med vår bokcirkel på jobbet.

Bordet stod dukat hemma i vårt kök. Boken var charmiga, lättlästa, men kanske annars inte direkt minnesvärda "Gatukatten Bob" av James Bowen. Den sanna historien om vänskapen mellan en stor röd hankatt och en f d uteliggare fungerade lite som gulliga djurklipp på Youtube för mig. Jag blev verkligen berörd, men samtidigt skämdes jag lite för att just denna historia var så hjärteknipande när det finns så mycket annat  i världen som borde beröra mer. Kanske finns det en gräns för vad man kan ta till sig, eller också är förklaringen att en djurägare alltid är en djurägare.

I vilket fall är det väldigt kul att vi fått igång en bokcirkel/bokklubb på jobbet och det var verkligen intressant att få ta del av kollegornas boktips.

Förtäringen på bokträffen var delikat, M hade tagit med sig rotfrukschips och en egen blandning med olika nötter och torkade frukter. Sedan åt vi soppa som jag lagat på årets sista squash. M hade köpt ett helt otroligt surdegsbröd och jag lovar att det var stort som en spädgris! Vispat smör med lite flingsalt, paprikahummos, ostar, marmelader och grönsaker till brödet och sedan te, kaffe med kakor och frukt som M tagit med. I, som stod för vinet, utmärkta torra rieslingen Biecher, missade tyvärr hela träffen p g a kvällsjobb. Jättetråkigt, men det blir fler tillfällen! Till nästa gång ska vi läsa Patrick Modiano...

Inga kommentarer: