torsdag 8 oktober 2015

En av de godaste rätterna med lax!


En av mina kollegor prenumererar på en matkasse från Viktväktarna. Jag är mycket imponerad över vilka goda och lättlagade maträtter det innebär. Och det stämmer ju som kollegan säger: "Tjockisar har gått upp i vikt eftersom de älskar god mat." Därför måste man mota Olle i grind med nyttig, fast samtidigt GOD mat.

Ett recept från viktväktarkassen har spridit sig som en löpeld här på jobbet. Den kryddstekta laxen lagas på nolltid, gillas av alla, även barn enligt kollegorna, och dagen efter är den dessutom perfekt som en kall sallad. Aldrig kunde jag tro att lax med spiskummin och paprikapulver kunde bli så gott! Och fullkornscouscous hade jag inte testat tidigare. Nu har jag insett att den faktiskt är ännu godare än den vanliga, i alla fall om man smaksätter den på rätt sätt.

När vi skulle åka ut till landet lite senare än vanligt förra fredagen och behövde en god maträtt som gick snabbt att laga var ju valet nästan självklart. J fixade lax, sås och couscous och jag fick dra upp morötter ur landet och plocka bönor i skenet av en ficklampa!

Jag har ändrat lite i receptet. Viktväktaroriginalet använder en mager, 8%, crème fraiche och kokar grönsakerna i lättsaltat vatten. Med egna späda lila bönor av sorten "Blauhilde" (eller var det möjligen "Violet podded stringless") och ljusgula extra goda morötter, "Jaune du Daubs"vill jag göra det absolut mesta av dem. Då tycker jag man ska steka med finhackad lök i lite smör eller olivolja och sedan bräsera med en skvätt vin. Jag tycker också att man kan välja en ekologisk apelsin och ge smaken en extra skjuts genom att också använda rivet skal till smaksättning av couscousen.

Min kollega tipsar om knepet att skaka kryddor och laxtärningar i en plastpåse för att få det hela jämnt fördelat.


Kryddstekt lax med couscous, 4 pers

2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
500 g lax
250 g fullkornscouscous
1 liten knippa bladpersilja
1 apelsin, saft och skal
1 msk vit balsamvinäger
1 tsk flytande honung
2 dl crème fraiche
2 vitlöksklyftor
2 tsk sambal oelek
ca 20 st haricot verts
4 morötter
1 schalottenlök
2 msk olivolja eller smör
2 msk vitt vin
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 220 grader.

Blanda spiskummin, paprikapulver, salt och svartpeppar i en skål eller plastpåse. Skär skinnet av laxen och skär fisken i ganska stora tärningar. Vänd laxen i kryddorna, eller skaka runt tärningarna i plastpåsen. Lägg på bakplåtspapper i en ugnsform. Baka i ugn 8-10 minuter.

Tillaga couscousen enligt anvisning på förpackningen. Tillsätt persilja och rör om med en gaffel. Blanda skal och saft av apelsin med honung och vinäger. Salta och peppra. Rör ner dressingen i couscousen.

Rör samman crème fraiche, riven vitlök och sambal oelek. Smaka av med salt och peppar.

Skala och finhacka löken. Dela morötterna på längden. Fräs lök, bönor och morötter i olivolja eller smör tills de får lite färg. Tillsätt vitt vin och lite vatten. Sätt på ett lock på pannan och tillaga tills grönsakerna blivit lite mjuka men ändå har spänsten kvar. Salta och peppra.

Servera laxen med couscous, grönsaker och sås.



Inga kommentarer: