torsdag 19 november 2015

Kvällens matutmaning

Kronärtskockor förbereds till Barigoule

Jag älskar mat-utmaningar!

När jag och några arbetskompisar var på vinprovning för några veckor sedan blev vi så förtjusta i ett vitt vin att vi beställde en låda att dela på.

Enligt sommelierens tips skulle vinet passa utmärkt till Kalventrecot Barigoule. "Det kan väl du laga, så tar jag med vin!" sa min kollega på skoj. "Ja, absolut" sa jag som aldrig lagat kalventrecot och inte hade minsta aning om vad Barigoule kunde vara för någonting.

Nu vet jag bättre och förberedelserna är i full gång inför kvällens middag.

Barigoule är en provensalsk rätt med kronärtskockor som brässeras med lök och vitlök i buljong med vin. Svamp brukar också ingå.

Om middagen blir bra kommer jag såklart att dela med mig av receptet.

Inga kommentarer: