måndag 28 december 2015

Förlåt mig, Jamie!


Låt mig börja detta inlägg med det som varit. Jamie Oliver är en av de personer och kockar som har inspirerat mig allra mest. Redan när han var väldigt ung och åkte på ledstången i sin coola Londonbostad var han en given idol för mig. Nästan allt Jamie gjort, från TV-program, superkreativa recept till kokböcker och tidningar har varit bra. Jag har dreglat avundsjukt över hans otroliga köksträdgård och lagat efter hans tips bara för att inse att det blev ännu godare än väntat. För att inte tala om hur beundransvärt det är att Jamie stridit för matkvalitet, vettig djurhållning och en massa andra bra saker.

Därför gör det mig så ont att skriva att Jamie´s Italian i Stockholm faktiskt inte alls är bra. Eller -  förlåt, förlåt -  riktigt dåligt!

Igår mötte jag upp J med bror och svägerska efter att resten av gänget avnjutit det senaste stjärnkriget på bio.

Vi hamnade i baren på hotell Anglais (numera Scandic) och där kunde man inte få någon mat (insåg vi efter extrem förvirrade besked från personalen), men lokalerna hyste Jamies restaurang och även om vi blivit varnade av recensioner kunde man ju ändå inte tro något annat än att stället skulle bjuda på god mat.

Så var tyvärr inte fallet. Jag ska inte gå in på sorgliga detaljer, men stabbig pasta, övertillagad lax med trista tillbehör är inte OK och även om jag var jättesugen på friterad bläckfisk och fick just friterad bläckfisk så var den ändå medioker och såsen, om än fint serverad i ett pilgrimsmusselskal, extremt trist. Mina systersöner blandade godare sås innan de fyllt 10.

Jag ville verkligen tycka att det var gott, men tyvärr... Inredningen var fin och personalen trevlig. Tillsammans med dem föll vi i andakt när den första julesnön, äntligen, något försenad, magiskt började falla över Stockholm.

Please Jamie, kom till vårt land i norr och hjälp din fina personal att laga god mat! Eller maila i alla fall några recept och youtube-filmer om hur man lagar lax utan att döda den en extra gång!

Inga kommentarer: