torsdag 11 februari 2016

Kimchi - beroendeframkallande!


Jag har länge svårgillat kimchi. Konstigt nog har jag aldrig tidigare gjort min egen. Härom veckan var det premiär. Jag var lite skeptisk. Jästa produkter som går fel kan bli väldigt äckliga. Allt verkade ändå gå som det skulle och inläggningen doftade friskt när vi öppnade burken efter tio dagar. Smaken var otroligt god och den krispiga konsistensen perfekt. Det var definitivt inte sista gången jag gör min egen kimchi. Billiga råvaror, lättgjort och en produkt som är god i sig (en sån där man kan smyga upp mitt i natten för att smaska i sig några skedar av) och sätter guldkant på många rätter.

Vi dukade fram ett stort bord med kokt sushiris, några andra snabba koreanska inläggningar, snabbgrillade jätteräkor och sesambestödd salmalax, grillad men med rejält rå kärna.

Kimchireceptet är min version utifrån Jennie Walldéns i boken "Smaker i mitt hjärta". Räkorna, som man skulle ha i enligt receptet, uteslöt jag. Jag vet att man gör kimchi på skaldjur också i Korea och kanske hade räkorna givit det där lilla extra, men mitt minne av doften från härskna skaldjur fick mig ändå att avstå.


Kimchi

1 salladskålshuvud, skuret i 4 cm bitar
2 msk salt
2 dl vatten
2 msk rismjöl
1 msk strösocker
1 cm skalad, riven färsk ingefära
2 finrivna vitlöksklyftor
1/2 finhackad gul lök
1/2 dl fisksås
3/4 dl gochujaru, koreanskt chilipulver
5 tunt skivade salladslökar
1 morot, skuren i tändsticksstavar
10 cm rättika, skuren i tändsticksstavar

Lägg salladskålen i en bunke. Strö saltet över och rör runt. Låt stå i 1 1/2 timme. Skölj sedan noga flera gånger för att få bort allt salt.

Koka ihop vatten, rismjöl och socker till en tjock och något genomskinlig blandning. Låt svalna något. Blanda i ingefära, vitlök, lök, fisksås, chilipulver och rör noga.

Tillsätt salladslök, morot, rättika och salladskålen i chiliblandningen. Blanda runt ordentligt.

Lägg blandningen i steriliserade glasburkar. Täck med plastfolie och förslut med lock. Fyll inte upp burkarna helt eftersom det behövs plats för fermenteringen.

Låt burkarna stå i rumstemperatur i två dagar och därefter i kylen. Det ska egentligen ta två veckor innan de fulla smakerna utvecklats, men min variant smakade toppen redan efter tio dagar.



Inga kommentarer: