torsdag 17 mars 2016

Ömsom vin, ömsom grönkålsjuice


Vin är kul!

Jag och några kollegor på jobbet har kommit med i en vinklubb. Vi är katter bland hermelinerna i detta sammanhang. De flesta i klubben är kostym- och dräktklädda personer som är extremt vinkunniga, verkligt stadda vid kassa och försedda med välfyllda vinkällare. Diskussionerna i sällskapet rör sig oftast om den senaste resan till något vindistrikt i Frankrike som man aldrig har hört talas om och själv inte ens skulle kunna uttala namnet på. Jag och kollegorna är ju mer glada amatörer som gillar vin.

Upplägget är i vilket fall helt fantastiskt. I eget tempo får man prova sig igenom ganska många viner och sedan är det valfritt om man vill beställa. Vinerna kommer då i lådor om 6 eller 12 flaskor. Och det är klart man vill beställa när man på detta utmärkta vis sållat fram sina favoriter! Jag och kollegorna brukar dela på några lådor och vi är oftast rörande överens om vilka viner som är godast.

Efter gårdagens provning beställde vi två röda viner, en favorit som vi tidigare varit mycket nöjda med, Chateau Cascadais Corbières 2009 och sedan en låda av lyxiga Cuilleron Crozes-Hermitage Les Deux Terrasses 2012. Spännande!


Annars kämpar jag för att bli av med de sista resterna av min dunderförkylning. Vindrickning är kanske inte riktigt att rekommendera, men i morse började jag i alla fall dagen med ett glas nyttig grönkålsjuice på den soliga balkongen. Ett enkelt recept - mixa en apelsin med två hackade grönkålsblad med bladnerven bortskuren, en rejäl bit färsk ingefära och lite vatten.


Inga kommentarer: