torsdag 21 april 2016

Cortenstål i stort och smått


Igår var jag och ett gäng från jobbet på studiebesök på nya Arkitektskolan på KTH. Väldigt fin byggnad ritad av Bolle Tham och Martin Videgård! Runda former, massvis med trä på insidan och massvis med cortenstål på utsidan. Jag ska inte försöka mig på någon mer ingående recension, men kan konstatera att vi var imponerde. Det enda som kändes tveksamt var den pyttelilla ytan som varje elev hade. Men numer med alla datorer behövs kanske inte stora ritbord?

Själv pluggade jag i den gamla "betongbunkern" på andra sidan Vallhallavägen. Den har kallats Stockholms fulaste byggnad och hade sina nackdelar, men faktiskt också många fördelar (bl a stora ritbord till var och en som i början av varje termin kläddes med uppspänd fräsch papp).

Efter studiebesöket begav jag mig norrut till Roslagen för att fixa mer jord till mina egna "älsklingar" av cortenstål, nya specialbeställda odlingsramar för köksträdgården. Ännu ser det kanske inte så imponerande ut, men jag hoppas att det ska prunka av växtlighet i dessa så småningom.



Inga kommentarer: