fredag 15 april 2016

En lång lunchpromenad i Malmö


När jag reser i jobbet har jag sällan eller aldrig tid för något annat än jobb. I förrgår fick jag däremot, ovanligt nog, ett möte inställt. Eftersom jag befann mig i Malmö bestämde jag mig därför för att ta en långpromenad till ett ställe jag länge velat besöka - Özens Allfrukt på Lantmannagatan 59. En supermarket med billig mat, men framförallt  väldigt spännande etnisk mat, både färskvaror och torrvaror, många som inte finns någon annanstans, i alla fall inte samlade.

Jag ville handla HUR MYCKET SOM HELST hos Özen, men dålig rygg som också skulle bära dator och en massa jobbprylar tillbaka till tågstationen var ett hinder. Efteråt önskar jag att jag tagit taxi, för hos Özen fanns det en massa saker jag knappast ens stött på tidigare och priserna var så låga att jag nästan fick dåligt samvete.

Jag vet inte om det jag köpte var helt genomtänkt, det mesta blev lite spontant, men jag kom hem till Stockholm med skatter som färska små italienska lila kronärtskockor, vegetakrydda, irakiskt Ambapulver, hel spiskummin som J och jag är storkonsumenter av, het ajvar, goda inlagde grönsaker och nigellafrön som är oumbärliga i indisk matlagning...

Inga kommentarer: