torsdag 14 april 2016

Grönsaksodling för min kollega med barn



Min kollega, I,  har hyrt sig en odlingslåda i Hammarby Sjöstad för säsongen. Hon bor i stan, men vill gärna odla någonting spännande och ätbart tillsammans med sina små barn. Jag lovade att bidra med fröer och utsätt.

Det är lite speciellt att odla ätbart med barn. De har ju inte hur mycket tålamod som helst, gillar inte allt och vissa grönsaker bör de inte äta. Jag tog bort spenatfröerna efter att ha läst att spenat, med sitt innehåll av oxalsyra, inte är lämpligt att ätas av små barn.

Mitt odlingskit kom tillslut att innehålla:


  • Sättpotatis "Cherie" - röda vackra gourmetpotatisar, som blir klara ganska tidigt
  • Sättrödlök - ev gillar barnen inte lök, men den är ju ändå spännande, vacker och ganska snabbväxt, man kan ju till och med klippa lite av blasten
  • Låga sockerärtor "Norli" - borde bli en favorit
  • Morötter i blandade färger  - kul, men hoppas barnen har tålamod att vänta tills de blir klara...
  • Dill "Superdukat" - kul och pedagogiskt både med bladdill och krondill, tänker jag
  • Rädisor "French Breakfast 3" - vittippade, avlånga French Breakfast är favoriter bland rädisor
  • Sallat "Merveille de quatre saisons" - vacker röd/grön som jag brukar skörda både som plock- och mindre salladshuvuden
plus några kompletteringar efter tips på Facebook:
  • Bondbönor - stora fröer, lätta att så för barn, höga coola plantor
  • Slingerkrasse "Milkmaid" - kul med ätbara blommor och får man igång blomsterkrasse så har den en oanad växtkraft
  • Ruccola - snabb
  • Squash "Genovese" - en snabb sort som egentligen är lite för stor för en liten odlingslåda, men man kan ju odla snabba, små plantor runt den i början av säsongen.

Själv har jag fina minnen av att odla grönsaker med min mamma när jag var liten. När syrran och jag blev tillräckligt stora fick vi egna odlingslotter i vår trädgård på landet.

Inga kommentarer: