måndag 25 april 2016

Systrar emellan


Jag har en syster, som är helt fantastisk på många vis, bl a är hon lika odlingstokig som jag.

Planen var att vi skulle gå på trädgårdsmässan tillsammans i fredags, men syrran blev dålig och själv blev jag uppringd av en dum och arg kund som skrek på obegriplig "skånsktyska". Jag försökte förstå vad han sa och gjorde mitt bästa för att lugna honom så gott det gick, men blev tvungen att tokjobba hela eftermiddagen och kvällen. Suck...

För att bli lite gladare och kompensera syrran och mig ordnade jag "fröfika" igår. J hade köpt nybakat valnötsbröd på bageriet och det såg verkligen imponerande ut när jag dukade upp alla, alldeles för många, fröer som jag har just nu.

Systern valde några luktärtor, fylld rosenskära "Rose Bonbon", spenaten "Viroflay", cossallaten "Freckles" (prickig!) och blå isop. Hon fick också med sig några plantor - två tomater: ampeltomaten "Houndreds of thousands" och snygga "Indigo peardrops", några spännande örter - pepparört och grapefruktmynta.

Själv trodde jag att jag hade precis allt, men fick med mig goda och rekommenderade rädissorten "Purple Plum", lila morötter och småväxt isbergssallat.

Ute vräkte det snöblandade regnet ner i den tvågradiga kylan, men J eldade så att det dånade i kakelugnen och det gick ingen nöd på oss.

Självklart passade syrran och jag på att i rasande tempo, med språk som liknar koder, prata om en massa annat. J säger att vi pratar så snabbt och internt så att han bara hänger med på hälften av vad vi säger. Så kan det vara med en syster. Vi försöker anpassa oss när andra är med i samtalet.

Jag har haft lite problem med onda leder på sista tiden. Kallt och hårt trädgårdsarbete tar ut sin rätt och eftersom vi har reumatism i släkten känner jag en viss oro. Syrran inventerade mitt kryddskåp och blandade genast Doktor Stigs antiinflammatoriska gurkmejashot. Den var riktigt god, och även om jag inte är lika övertygad alternativläkemedelsentusiast som syrran, så kan det absolut inte skada.

Här är receptet:

1/2 glas juice (grapefruktjuice var vad som fanns)
1 rågad msk gurkmeja
1/4 tsk cayenne
1 tsk kanel (ska egentligen vara ceylonkanel, men jag hade bara vanlig)
1 msk äppelcidervinäger
1 msk färskpressad citronjuice
1 msk olivolja

Häll i en glasburk (gurkmejan färgar plast) och skaka samman.


Nyponpulver tipsade min syster också om, och det hade jag faktiskt redan köpt för hutlöst dyra pengar. Om det verkar fungera ska jag samla egna nypon till hösten.

Mitt eget hälsotips till syrran delar jag med mig även till er. När J var hos tandläkaren senast fick han tips om en smart mannick. Han skaffade den och vi har döpt den till "Spottkobran". Det är en apparat som ersätter eller kompletterar den hatade tandtråden. Precis som de instrument tandläkaren använder sprutar den ut en koncentrerad stråle vatten och luft från ett smalt munstycke som man sätter mot tandmellanrummen. Snabbt och effektivt. Riktigt skör känsla jämfört med den tradiga tandtråden. Kostar en tusenlapp och finns överallt. Vi köpte vår på Clas Ohlson.

Inga kommentarer: